Letiště Kotvrdovice

Letiště Kotvrdovice
Aktuální počasí - Datum a čas:   13.4.2021 - 7:05
Vítr: 0 kt (0 m/s)   Nárazy: 0 kt (0 m/s)   Směr: 144°   T: 0°C  Klubovna: 8.6°C
Základní data plochy SLZ Kotvrdovice:
Frekvence - 123,480 MHz, volací zn. KOTVRDOVICE RADIO
Poloha - 49°21´52´´N 016°47´14´´E Nadm. výška 556m / 1857ft
Dráha - 10/28, 600 x 45 m, tráva
AD: Okruh vždy severní (nad lesem mimo obce). Pozor 1,5 NE od plochy vysílač. Pojíždět po jižním okraji dráhy. Pozor na elektrický ohradník okolo RWY (výška 70cm). Při přistání na 28 pozor na turbulenci od lesa.
NOISE: Nelétat nad obcí Kotvrdovice! Min. výška letu nad CHKO Moravský kras 500m / 1670ft AGL.


Ergo Pojišťovna




Aeroweb.cz - Server pro piloty a zájemce o létání


Fotky z blaníka a drakiády

Navigační soutěž - sobota 12. září 2020

Druhý zářijový víkend proběhla na letišti v Kotvrdovicích navigační soutěž Poháru Petra Tučka. Objednané počasí dorazilo tak akorát na čas. Při příletu byla některá údolí přikrytá mlhou, ale i ta se s postupujícím sluníčkem rozpadla. Čas prvního briefingu jsme stanovili na 7:30, tedy hodinu po východu slunce. První start byl naplánovaný až na 9:30 tak, aby se posádky přilétající na druhý briefing na desátou nepotkali se soutěžícími vracejícími se z trati.

Co se letělo

Úkolem soutěžních posádek byl let po známé trati s vyhledáváním objektů. Po průletu koncovým bodem následovala přesnost kroužení a přistání do decku bez dobrždění. Z letového zapisovače se pak vyhodnotil čas na jednotlivých otočných bodech a průlet tajnými brankami. Součástí zadání bylo 16 fotek, které soutěžící zaznamenali do mapy. Na trati byli vytyčené tři znaky: římská trojka III, římská dvojka II a trojúhelník ▲.

Uprostřed trati jsme měli navigační výstrahu na navijákový provoz paraglajdistů, kteří nám ale nakonec ponechali volné nebe a navijákové starty dělali jinde. Děkujeme!

Trať pro navigační soutěž zvládne namalovat i malé dítě. Zaletět ji a neztratit se vyžaduje trošku šikovnosti v srovnávací navigaci. Ztratit se a najít se než vám dojde palivo, je pak téměř nadlidský úkol. Všem posádkám se to ale nakonec úspěšně podařilo.

Úloha přesného kroužení

Jedna z úloh, kterou jsme připravovali na mistrovství světa v navigačním létání v Hosíně, byla přesnost kroužení. Její vyhodnocení jsme si naostro zkusili právě v Kotvrdovicích. V podstatě nikdo o této úloze předtím neslyšel. Takže jak se to letí? Pořadatel zvolí nějaký bod. V našem případě to byla rozhledna Podvrší u Veselice. Letí se přímo na tento bod po jeho přeletění se zahájí kroužení. Po prvním protnutí příletové trajektorie se začne měřit poloměr. Po druhém protnutí příletové trajektorie se měřením poloměru skončí. Na základě největší a nejmenší hodnoty se vypočítá bodové hodnocení podle následujícího vzorce:

Body =( Rmin/Rmax- 0,5)⋅ 400

Současně by poloměr kružnice nesmí být menší než 200 metrů a větší než 750 metrů. Kvůli bezpečnosti jsme se na briefingu navíc domluvili, že budeme všichni kroužit stejným směrem.

V případě, že fouká, tak je samozřejmě potřeba zatáčku proti větru víc natahovat a po větru zase zkracovat a proletět ji s větším náklonem, tak aby to na záznamu vypadalo co nejvíc kulaté.

(a) (b) (c) (d)

A jak se tohoto úkolu zhostili soutěžící? Určitě velmi dobře! Velká většina pochopila co se po nich chce a zaletěla úlohu podle zadání, tak jako je to na obrázku (a). Část z nich neodhadla poloměr kroužení, někteří kroužili skoro jeden a půl kilometru od rozhledny. Jiní zase nedotočili celých 360° kružnice. V horším případě vůbec neprotnuli příletovou trajektorii dvakrát, takže nebylo možné ji vyhodnotit - viz. obrázek (b). V lepším případě protnuli příletovou trajektorii dál od středu, tak jako je to na obrázku (c), a pokazili si tím dobrý výsledek. V případě, že se neproletí přímo nad otočným bodem, ale přiletí se po tečně, tak jak je to na obrázku (d), tak hrozí, že nedojde ke dvojímu protnutí příletové trajektorie a nebude možné vyhodnotit úlohu.

Vyhodnocení fotek

Pro soutěžící jsme měli přichystané ještě další překvapení. Tím bylo elektronické vyhodnocení vyhledávání fotek. Po přistání soutěžící prostě naklikají do mapy polohu jednotlivých fotek a vypočítá se vzdálenost zaznamenané polohy od skutečné. Bohužel se ukázalo, že to trvá výrazně déle než papírové vyhodnocení, takže jsme to nakonec udělali “po staru”.

A jak to všechno dopadlo? Přece dobře! Na soutěži se počítalo, měřilo, kreslilo, a samozřejmě létalo. Po odletění trati se odpočívalo, povídalo a jedlo. Na konec se gratulovalo a předávali se ceny. Celou dobu se to všechno fotilo, natáčelo a dokumentovalo. Celá galerie fotek a videa jsou k vidění na webu letiště Kotvrdovice. Tabulka výsledků je k vidění na webu laa.

A je to!

Rekonstrukce je u konce. Podařilo se nejen to, co bylo v plánu, ale i něco navíc. Vše začalo v druhé polovině června výměnou oken a dveří, pak bouráním krbu. Následovalo zateplení objektu, nová fasáda , nová dlažba pod pergolou a kolem budovy, výměna podlahové krytiny se zateplením v klubovně, nová krbová kamna a vymalování. Chtěl bych poděkovat všem, kteří se podíleli na rekonstrukci, někdo více, někdo méně, ale každá pomoc byla vítaná. Provést celý rozsah prací dodavatelsky by nebylo možné. Teď nás čeká jen kolaudace. Termín asi 2. poloviná září - upřesníme na stránkách.

Díky Zdenek

Utopenci 2020

V sobotu 16.2. proběhl již 18tý ročník soutěže o nejlepšího utopence na našem letišti.

Vzorků bylo požehnaně - celkem 27 připravených chutných talířů. Ochutnávalo se, hodnotilo, a celkem 42 ochutnávačů dospělo k těmto výsledkům:

1. místo - Gusta Vrbacký s 78 body

2. místo - R. Dvořák s 64 body

3. místo - Ondra Barša s 59 body

Utopenci 2019

Další "těsné" body jsou zde:  Kompletní výsledky

Počasí na letišti na mobilu

Andrej vyvořil aplikaci pro Android, pomocí které lze sledovat počasí na letišti.

Návod na instalaci:
1. Stáhněte a spusťte aplikaci.
2. Verifikujte se e-mailem, který máte uveden u Vašeho členského účtu na těchto stánkách.
3. Ve widgetech najdete "Počasí Kotvrdovice". Ten umístěte, kam potřebujete. Po klepnutí na widget se počasí aktualizuje.

Navigační soutěž 13. května 2018

V neděli 13. května proběhlo na letišti v Kotvrdovicích 2. kolo navigačního Poháru Petra Tučka. Nádherné počasí přivítalo v Kotvrdovicích 24 posádek, některé už na „první rundu“ – tj. na ranní brífink v 7 hodin!


I přes velký počet posádek se soutěžilo pouze ve dvou kategoriích, a sice rekreační AL2 a sportovní AL2. V ostatních (rekreační AL1, sportovní AL1 a v nové kategorii nad 100 let kumulovaného věku) byly pouze 2 posádky.
Po odkladu z původní soboty, se neděle ukázala jako fajn den, protož sobotní předpověď - ranní mlhy, kouřmo, odpolední lokální přeháňky a bouřky, by neumožnily přílety i odlety vzdálenějších posádek. Meteorologům předpověď tentokrát vyšla a slunečná neděle vítala účastníky poháru klidným letem.
Krátce po sedmé proběhl ranním brífink a první posádky začaly připravovat své podklady k letu. V první várce odstartovalo 6 letounů. Započal tak maraton startů, hledání křižovatek, vesnic, kolejí, rybníků, fotek a znaků a v neposlední řadě honění posledních bodů při přistání do decku.


V Kotvrdovicích je už zvykem že je větrno, kupodivu tento rok se vítr ukázal celkem stálý, takže všechny starty byly z dráhy 28 a přistání na oblíbenou 10.
Za podobu tratě můžeme poděkovat Pepovi Mlíchovi, který se již potřetí ujal jejího sestavování. Letěli jsme trať, na které se relativně dobře udržovaly kurzy, i když asi 40km úsek, který máte letět rovně, není až tak jednoduchý, zvláště když má člověk hledat na zemi znaky a najednou zjistí, že málem zbořil vysílač :-). Využití nedostavěné „Hitlerovy dálnice“ v jediném oblouku na trati alespoň přespolním ukázalo další zajímavost v našem regionu.
Sluníčko se pěkně rozehřálo a pár minut po přistání poslední posádky z „první rundy“ proběl přesně v 10 hodin hlavní brífink. To už naše „malá“ stojánka praskala ve švech pod náporem 24 letounů všech možných kategorií a výrobců. Rozpaloval se gril s prvními klobáskami a steaky a samoobslužné malinové nealko také teklo proudem.
Stříhalo se, lepilo, plotovalo, počítalo a pokukovalo po těch, co již přistáli. Kolem druhé hodiny odpoledne, přistála poslední posádka, a jak bývá v Kotvrdovicích zvykem, do 20 minut se již vyhlašovaly výsledky. Vloudila se sice malá chybička v pořadí sportovců, ale ta byla obratem opravena. Přední místa v kategorii rekre dvojic byla hodně natěsno. Celkové bodové hodnocení posádek, které se umístily na prvních místech, svědčí o dobré a vyrovnané úrovni soutěžících. Za vítěznou posádkou Zeman-Prokop se s minimálním rozdílem bodů umístila posádka Šimík-Šimík a třetí Dorazil – Souček. Rozdíl 112 ti bodů dělil první a třetí místo.


Vždy se ale musí něco nepodařit. Nebyl sice pátek třináctého, ale neděle... Bill Gates nezklamal a na počítači, na kterém se zpracovávaly výsledky, se spustila jeho poslední velká aktualizace, která krásně umrtvila PC a muselo se přeinstalovat. Takže naše první velká omluva za pozdní zveřejnění výsledků na internetu. Další dvě věci, které se nám nepodařily a bohužel tentokráte naší vinou, byly špatně spočítané penalizace za časové a prostorové brány (místo 3% jsme počítali 2 body za každou sekundu), a také to, že jsme v rámci rychlého vyhlášení (některé posádky spěchaly domů) nedodrželi 30 min. limit zveřejnění výsledků před vyhlášením, ale pouze 15. Tak se podruhé omlouváme a slibujeme, že se z našich chyb napříště poučíme. :)
Co říci na závěr? Počasí vyšlo, všichni doletěli k nám, trefili zpátky z tratě, v pořádku odletěli domů. Žádné ulomené podvozky, polámané vrtule a podobné nepříjemnosti. Když pomineme poslední odstavec o administrativě, tak za tým kotvrdovického letiště vládne dobrý pocit a spokojenost. Doufáme, že se  všichni soutěžící vraceli domů s dobrým pocitem. Létáme pro radost a to i soutěže. Není tedy důležité, jestli posádka skončí první nebo poslední.
(PS: samozřejmě je :-) )

Zdeněk Moravec a Ondřej Barša

Soutěž o nejlepší slivovici

V sobotu 30. prosince proběhla na letovickém letišti tradiční předsilovestrovská soutěž o nejlepší slivovici.

26 soutěžních vzorků bylo výzvou pro tradičně dobře se umísťující team z našeho letiště.  Své vzorky přihlásili Ivoš, Lojza, Ota, a Zdenek, ostatní jen hodnotili. Všechny vzorky se umístili v první desítce a první dvě místa jsme obsadili v pořadí Zdenek a Ota. Tak se nám to zase povedlo!

Dík kamarádům z Letovic za hezkou soutěž a Zdenkovi Červinkovi za chutná kolena.

                                                                                                                          Zdenek

Alarm na letišti

Od neděle 22. října funguje na letišti zabezpečovací zařízení. Pokud přijdete na letiště a na věži bliká oranžový maják a nad vchodem svítí dvě červené LEDky,  tak je zakódováno a je potřeba letiště odblokovat. Jinak způsobíte poplach, případně i výjezd ostrahy na letiště!

Odblokování lze provést několika způsoby, nejjednodušší je asi použít čip, který máme na tankování benzinu, případně můžete dostat druhý.

Bližší info jsem poslal emailem a jak se sejdeme na letišti, uděláme školení k ovládání alarmu.

V případě poplachu mě zavolejte.

Letu zdar          Zdenek

Nový systém TANKOVÁNÍ

V úterý 8.8. byl spuštěn nový systém tankování na našem letišti. To znamená, že bez čipu už si nenatankujete !!! 

Pokud nemáte svůj čip (nebo není čip v letadle které si půjčujete), obraťte se na Ondry Barše nebo Zdeňka Moravce.

Pergola 2017

V sobotu jsme se  sešli na opravě pergoly. Kolem 8 hodiny přišli na letiště jak nahlášení, tak i nenahlášení pomocnící (ti měli smůlu že s nimi nebylo počítáno s obědem) a začali jsme pergolu demontovat. Po 2 hod. jsme poškozenou krytinu odstranili  a začali s pokládkou nové. Položili jsme nejprve dlouhé tabule a kolem 12,30  jsme si udělali přestávku na oběd. Vše vypadalo, že budeme brzy hotoví a po obědě jsme pokračovali. Rozdělili jsme se  na dvě party, jedna pokládala pravou a druhá levou stranu pergoly. Vše šlo dobře, řezačí krátili tabule na míru téměř bez reklamací ale čas běžel rychleji, než jsem předpokládali. Ještě že počastí vyšlo, nebyl vítr a postrašilo nás jen pár kapek, i když v okoli pěkně sprchlo. V 19,30 jsme s Tomášem a Arnoštem připevnili poslední tabuli a pergola byla hotová. Mezi tím zbytek teamu poklidil pracoviště a mohli jsme začít slavit. Únava všech byla značná ( téměř 12 hod a s cestou i víc) tak to bylo jak když do vrabců střelí. Někteří tam nechali i nářadí ( aku šroubovák, nabiječku) jak spěchali domů. Nevadí, oslavíme příště pod novou pergolou.

 

Děkuji všem za vydatnou pomoc.           Zdenek 

Oblet ČR 2017

Letištní bar - stav konta

Viz tabulka v sekci pro členy.

Výlety do Rakouska

Skvělá zpráva pro piloty ultralehkých letadel dorazila z Rakouska. Od středy 1. března 2017, smí do vzdušného prostoru této alpské země vstupovat ultralehké stroje, padáky a závěsné kluzáky podle nových podmínek. Akční radius těchto letadel a jejich pilotů se tím významně rozšiřuje. 

Povolení se týká ultralehkých letadel, které odpovídají UL třídě UL(A), UL (G) nebo UL (T) a jsou registrovány v těchto zemích: Spolková republika Německo, Chorvatsko, Slovenská republika, Slovinsko, Česká republika a Maďarsko. Kromě ultralehkých letadel se toto povolení vztahuje i na padáky (registrované v celkem 22 zemích včetně ČR) a padákové a závěsné kluzáky (z celkem 20 zemí). 

Oznámilo to Spolkové ministerstvo dopravy, inovací a technologií zákonným předpisem BGBI. II Nr. 49/2017 ze 14. února 2017. 

Na piloty a jejich UL registrované mimo Rakouskou republiku se vztahují v případě letu do Rakouska tyto minimální požadavky:  

  • imatrikulace na trupu o minimální velikosti 5 cm
  • štítek s výrobním číslem a imatrikulací
  • technický průkaz /osvědčení letové způsobilosti
  • letadlová kniha s dokladem o pravidelné údržbě
  • provozní a letová kniha se všemi předepsanými údaji (NCO)
  • doklad o poslední údržbě
  • hlukový certifikát s hodnotou menší jak 70 dBA ve vzletovém režimu
  • pilotní průkaz té země, kde je UL registrován
  • zdravotní průkaz
  • ELT nebo PLB
  • pojistka
  • registrace radiostanice a povolení k její obsluze
  • ostatní povinná výbava stroje podle rakouských zákonů 

Toto povolení k letům UL se nevztahuje

  • testovací a zkušební lety
  • lety experimentálních letadel
  • lety za úplatu

Toulky zimní Vysočinou

© 2016 Letiště TŘI SUDY Kotvrdovice